EZSDRÁS ÉS NEHÉMIÁS
SZEMÉLYE
Az úgynevezett „Krónikás történeti mű" a Krónikák könyvét, illetve Ezsdrás és Nehémiás könyveit foglalja magába.
Ahogyan Sámuel két könyvéről, vagy a Királyok, sőt a Krónikák két- két könyvéről is azt állítják a kutatók, hogy kezdetben külön- külön egyetlen könyvet alkottak. Úgy sokan Ezsdrás és Nehémiás könyvét is összetartozónak gondolják, amit egyszer valaki szétválasztott. A „Krónikás történeti mű"feladatának tekinti, hogy számot adjon Izrael sorsának alakulásáról, el egészen a kezdetektől, az újrakezdésig, vagyis az ország Babiloni fogság utáni újra építéséig.
Ezsdrás és Nehémiás könyvei a fogságból való hazatérést, a templom, majd a városfal felépítését és végül a jeruzsálemi gyülekezet újraszervezését beszéli el a két főszereplő, Ezsdrás és Nehémiás munkásságán keresztül.
A komoly üzenettel bíró mondanivalója pedig ezeknek a könyveknek, hogy Isten valóra váltotta az Ő ígéreteit, és helyreállította az Istentisztelet gyakorlatát a nép életében a múlt fizikai és lelki alapjain, illetve megmentette népét a kilátástalanságból.
A könyvek olvasása során feltűnhet, hogy bizony sokszor váltogatja egymást a két főszereplő, melyek közül az egyik:
EZSDRÁS:
Már a leges- legelején meg kell állnunk a két főszereplő nevének jelentése mellett, hiszen mindkettejük neve sokat sejtet. Ezsdrás: - a héberben ezret jelent, míg az arámban segítséget. Ezsdrás korábban érkezett haza a fogságból - kb. 457 körül - mint Nehémiás - kb. 445 körül. A hazatérés kapcsán Ezsdrás személye különösen kihangsúlyozódik. Ő papi családból származott és jól ismerte az Írásokat, elengedhetetlennek tartotta azt, hogy a nép jól ismerje az áldozati rendszer működését. Mint pap jogában állt a közösségben tanítani. A megnevezése több helyen is így jelenik meg: „az írástudó Ezsdrás". Sok különösnek mondható esemény történik az ő közelében. A hazatérés előkészítésében - meglepő módon- a király jóindulattal fordul a hazatérők felé. Azonban fontos hangsúlyozni, hogy a nép számára a legnagyobb segítség mégis csak Isten maga volt. Ezsdrás nem királyi küldöttként érkezik, mint Nehémiás. A király segítségét sem magának tulajdonítja, hanem azzal népe javát kívánja szolgálni. A király támogatása ezért az egész népnek áldására van. A király engedékenységének azonban ára van: hiszen elvárja, hogy ne legyenek ellene irányuló lázadások vagy haragos érzések.
Tehát Ezsdrás lett a felelős azért, hogy olyanokat állítson vezetői helyekre és bírói székekbe, akik ezt a fajta békét munkálják. A hazatérés áldozatbemutatással ér véget, mely a hálaadásnak jegyében történik. De vajon mi vár rájuk otthon? A korábbi büntetés azért érte a népet, mert Isten törvénye ellen cselekedtek. A hazatért nép azonban még mindig ennek a bűnében élt. Ezt mutatják a vegyes házasságok. Ezsdrás hazatérése ebben az irányban gyakorolt mély hatást a nép életére. Ezsdrás könyvének és működésének üzenete tehát valahogy így foglalható össze: ahhoz, hogy a nép ismét közösségben lehessen az Úrral, elengedhetetlen, hogy megfelelő istentisztelet legyen, és hogy a nép Isten igéje szerint éljen.
Nehémiás személye:
Nevének jelentése: a héberben: Jahve vigasztalása. Nehémiás személye, Ezsdráséhoz hasonlóan, szintén elválaszthatatlan könyvének mondanivalójától. Legfőképpen azért, mert Nehémiás maga is bemutatkozik könyvében. Sőt Ezsdráshoz hasonlóan, a legtöbb eseményről ő maga számol be. A szerző bemutatkozik Hakalja fiaként, és rögtön elkezdi beszámolóját, hogyan kapott hírt Jeruzsálem romjairól, és lett szívügyévé Jeruzsálem sorsa. A fogságban élő és sokat imádkozó Nehémiás sohasem látta Jeruzsálemet, mégis minden erejével azon volt, hogy népe egyszer újra azon a földön élhessen, ahonnan elhurcolták. Nehémiás I. Artakhsaszjá (I. Artaxerxész) perzsa királynál volt pohárnok. Sirák fia könyvében is megemlékeznek róla, mint Jeruzsálem újjáépítőjéről. Makkabeusok második könyvében pedig arról olvashatunk, hogy ő volt az, aki számos könyvet összegyűjtve könyvtárat alapított. II. Kurus perzsa király ugyan rendeletet adott ki Kr. e. 536-ban a jeruzsálemi templom újjáépítésére. Nehémiás kieszközölte, hogy újjáépítse egész Jeruzsálemet. Kr. e. 445. március 14-én megkapta az engedélyt, és elindult hazájába. Tehát Nehémiás esetében is megmutatkozik az a természetfeletti erő, Isteni hatalom, ami képes valóságos csodákat tenni.
Így tehát Eszdrás és Nehémiás a fogságból visszatért nép megújítói, úttörői. Könyveik, egyfajta számadásai azoknak az eseményeknek, amelyek Jeruzsálem és a nép megújulásáról szóltak. Nehémiás Isten küldetésének látja Jeruzsálem újjáépítését, önmagát pedig Isten küldöttjének látja, akinek fontos feladata van: az ország fizikai és lelki újjáépítése. Talán éppen ebből a szemléletből kiindulva számot ad a könyvben a külső és belső ellenségeskedésekről és nehézségekről egyaránt. De beszámol arról is, hogy minden nehézség ellenére, a várost mégis sikerül felépíteni romjaiból. A könyv teológiai példa, hogy Isten az alázatos szívűeket megsegíti és győzelmes jobbjával támogatja.
Hetyei Mónika, segédlelkész