A Rédei Református Egyházközség Honlapja

Gyülekezeti kirándulás 2019. november 16.

2019-11-22 00:02:13 / Barta Zsolt

Gyülekezeti kirándulás Pápára

2019. november 16.

Több hetes előkészítés és várakozás után keltünk útra tizenöten, hogy felfedezzük Pápa református arculatát.

Első állomásunk az utcafrontról nem látható Református Ótemplom illetve az itt berendezett Pannonia Reformata Múzeum volt.

Nemcsak a munkatársak, hanem Köntös László egyházkerületi főjegyző úr, a Református Gyűjtemények igazgatója is fogadott minket. Elmesélte, hogy hogyan született meg a kiállítás, mi a koncepciója és a célja. A múlt kincseinek, tárgyi emlékeinek és a református hagyományaink bemutatásán túl szeretnék összekapcsolni az evangéliumot a mai ember életével és hitével. Szeretnének elgondolkodtatni minden betérőt Istenről, az élethez, a halálhoz és az örök élethez való viszonyáról. Ezt tükrözi a kiállítás címe is, mely „Hajlék az örökkévalóságban". A Heidelbergi Káté első kérdésfeleletétől elindulva az egyházi ünnepekhez kapcsolódóan tematizálva járhatjuk végig a kiállítást. A templomtérbe tökéletesen illeszkedő, letisztult formákat alkalmazó kiállítás nemcsak képi és hangzó élményt nyújt, hanem igazi lelki élménnyel is gazdagított bennünket. Különös volt fellapozni az első magyar nyelvű Biblia mását az úrasztalán és a videótárban megtalálni a gyülekezetünkről készült pár perces anyagot. Örömmel néztünk meg más gyülekezetekről szóló kisfilmeket is. A klenódiumokból álló látványtár is lenyűgöző. Különösen személyessé teszi és még közelebb hozza a látogatóhoz a kiállítást, hogy senki sem távozhat üres kézzel és lélekkel: kifelé menet mindenki kap egy igei útravalót - egy igés kártyát. Az itt töltött két óra hamar elröpült, de tovább kellett haladunk Pápa fő utcáján, hiszen a Kékfestő Múzeumban vártak ránk.

Élvezetes ismertetővel vezetett be bennünket a kékfestés és a különböző minták készítésének fortélyaiba a fiatal tárlatvezető. A gépek nemcsak a férfiakat nyűgözték le. A kékfestő üzemet, mely az 1700 évek végén nem ez egyetlen volt Pápán, 200 éven és 7 generáción át működtette sikeresen a Lengyelországból származó Kluge család. Egy leszármazottjuk még ma is él az épület emeleti lakásában. Az államosítást követően, néhány év szünet után, 1962 óta múzeumként üzemel az épület, teljes egészében az eredeti berendezéssel és munkaeszközökkel. Ez annak köszönhető, hogy az utolsó tulajdonos az államosítás előtt 2 évvel műemléki védelem alá vetette a manufaktúrát.

Mire a végigjártuk ezt a múzeumot is, megéheztünk. A finom ebédet a Gólyafészek étteremben fogyasztottuk el.

Majd visszaballagtunk az új református templomba, ahol Szakács Gergely lelkipásztor várt ránk. A tetőn és a tornyokon zajló felújítási munkálatok miatt óvatosan kellett megközelítenünk a templomot. Dunántúl legnagyobb református templomáról van szó 1200 ülőhellyel és két karzattal. A lelkipásztor összehasonlította az ótemplommal illetve beszélt a gyülekezet mai életéről. Nagy büszkeséggel számolt be arról, hogy a 3. tanéve működő református óvoda milyen fontos szerepet tölt be a közösség építésében. A hét folyamán több fajta alkalomra hívogatják a tagokat, melyeken legalább ugyanannyian részt vesznek, mint a vasárnapi istentiszteleteken.

A nagy hírű Pápai Református Kollégium Gimnáziumának megújult épületében is tettünk egy sétát. A díszteremben megtekintettünk a művészetis diákok nemrég nyílt „Velence" kiállítását. A folyosón található tablókon pedig felfedeztünk néhány rédei vonatkozást.

A sétáló utcán át jutottunk ki a város barokk főterére, ahol a két tornyú, hatalmas katolikus templom látványa fogadott minket. A jóleső séta után illatos kávé és forró tea mellett pihentünk meg a Pannonia Reformata Kávézóban.

Hazaindulás előtt még megtekintettük, hogy gyülekezetünk lelkipásztora hol oktatja a következő lelkipásztor nemzedéket. Bejártuk a Teológiai Akadémia zegzugos épületét.

Köszönjük a tiszteletes úrnak a szervezést és hálásak vagyunk Istennek ezért az együtt töltött szép napért!

Barta Lívia

A kiránduláson készült képek ITT tekinthetőek meg.