Várpalota-Pétfürdői Református Egyházközség Honlapja

Paul Maxwell: Istennek azok is számítanak, akik nem törődnek magukkal

2014-10-07 20:56:25 / Lukátsné Orovicz Piroska

A közönyt általában egy sajátos érzelemmentes állapotnak tekintjük: „Nem érdekel, nem számít.” A közönyös ember olyan, mint egy önelégült dr. House, aki csak ül egy babzsákon, számítógépes játékokat játszik, sokáig alszik, rendezetlen a ruházata. Kiaknázatlan lehetőségek, párkapcsolati függetlenség jellemzik. A közöny jellemzője a nehézkesség, kishitűség, érzéketlenség.

Ez a fajta fásultság az ezredforduló után  egy erősebb, a modern magatartási mérce által kevésbé megbélyegző változatává alakult át. A „nem érdekel" sokkal erőteljesebb „nem számít" lett. Napjainkra a közöny lerázta magáról a tiszteletlenség ruháját és a kulturális tekintély kérdése lett. A „motiválatlan vagyok" helyébe lép a „Nem vagyok meggyőzve" lépett. Az önmagunkkal való foglalkozás együtt jár a saját vágyak kielégítésével.

Manapság egy nagyobb, rosszabb és bonyolultabb „nem érdekel" jelenik meg. Isten, egyház, szeretet, közösség, lelki fegyelem, teológiai meggyőződés, kapcsolati hűség, élet, munka, család, barátok, bármi egyéb... mindegyik téma egyértelmű, nyegle legyintést kap.

A fásultság formái

Legjobb mindig a pontos definíció meghatározásával kezdeni. Számunkra a következőt jelenti a közönyösség:

Egy adott gondolat, személy vagy társaság vonatkozásában jelentkező elutasítás és idegenkedés megnyilvánulása, ami gyakran érzelemhiányban fejeződik ki.

5 alapvető összetevője van.

1. Céltalanság

A közönyösség érzelmi „beintés" az értelemnek. Egyfajta szakítás, amely a vágyaktól kezdve a világszemléletig mindenre vonatkozik. A közöny az, amikor az életcél kinyilvánítása egy szokványos „Kösz, de nem" formájában egy gyűrött cetlin emlékeztetőként megjelenik. Üresség. A világmindenségnek szóló „Á, dehogy". Érzelmi ostobaság. Ereje az üresség. Tartalma a nincs. Érzelmei: üres tekintet. Jelentése: mikor lesz vége ennek a cikknek?

2. Nemtörődömség

Rendkívül könnyű közönyösnek lenni, mert nem igényli semmilyen viselkedési forma betartását. A közöny nem egy átgondolt értékelés eredménye, ami kijelenti „Nem igazán hiszem, hogy ezt érdemes folytatni." Ez egy felerősített „Ne zavarjanak" üzenet, ami mindenkinek szól. Olyan, mint a szombati délutáni szunyókálás. Időnként érthető csábítás, mert a kapcsolatok kemények. Az arcunkra erőltetett csodálkozás eredménye. Értelem hiányában a viselkedési szabályok egy adott pillanat szeszélyeit, ösztöneit és ábrándjait mutatják. A probléma következménye a kicsapongás és az erkölcsök lazulása. A napi nehézségek másodlagos szerepet kapnak, a  lazaság erénnyé válik, végül ez lesz az erkölcsi felfogás.

3. Divat

Közönyösnek lenni sikkes. Valami miatt a „nem számít", a kevésbé igényes hallgatókból azt a reakciót váltja ki, hogy „Hoppá, ők (a közönyösek) alaposan és átgondoltan megkérdőjelezik az összes olyan kiforrott eszmét, ami értékes". A közöny hamis éleslátás. Bárki, aki ezt nem látja be, az ostoba és nincs humora. A közönynek fenntartott helye van napjaink hétköznapi beszélgetéseiben, kultúránkban ez egy olyan kényelmes karosszék, ahonnan ilyen szavak hangzanak: „Hmmmm. Igazad van".

4. Jogosultság

Bebizonyítani, hogy van-e jogosultsága, azoknak kell, akik törődnek másokkal. Ennek tűzpróbája a „számít".
Tény, hogy az értékek, jelentések elutasítása mindig egyszerűbb, mint azok elfogadása. Ez ad értelmet és hangsúlyt annak, amit sokkal könnyebb lenne elutasítani, mint kiállni mellette. A közöny csak a színlelés, tettetés miatt tud terjedni, ezért soha nem lesz elfogadott emberi tulajdonság. Sosem fogja az értékeket kifejezni, megjeleníteni vagy megvédeni. Ezért a közönyös ember kommunikációjának eszközei rendkívül egyszerűek: egy ravasz pillantás, gúny, vállrándítás, zavart tekintet. A közönyös egy beszélgetés végét ezek valamelyikével zárja. A prédikáció, az ima, a könyörgés, a parancsolat mindig  egyfajta lenéző reakcióba ütközik: „Na és?" Ezzel a beszélgetésnek vége. A közöny helyet követel magának az alapvető emberi jogok között: „Élet, szabadság és ennyi elég".

5. Megrekedés

Ellentmondásosnak tűnik, de, a közöny egyszerre lehet erőszakos és magával ragadó. Az ő csatakiáltásuk a „Mindegy." Próbálj meg feldühíteni egy közönyös embert és igazi harcost kapsz cserébe. A közöny egy erőteljes nyugalmi állapot. Önmagadba béklyóz téged. Motivációs kényszerzubbony, amiből nem találod a kiutat. A közönyös ember gyakran vagy azonnal keményen ellenáll bármiféle cselekvésnek, vagy támadóállásba helyezkedik. Ebben az értelemben valójában egyfajta lehangoltság - a közönyös ember által megtapasztalt érzelmi, szellemi és testi lehangoltság. Ez a magatartás rémisztő dolog - nem törődni semmivel, és nem látni, mitől fog törődni újra bármivel. Ha felismerjük az okát, hogy miért vagyunk egy adott állapotban, akkor már nem is tűnik nehéznek elfogadni, hogy megrekedtünk. Ha felismerjük állapotunkat, nem lesz olyan rossz érzésünk, mintha oda lennénk cövekelve. Ily módon az apátiát a szenvedés egy formájának is tekinthetjük.



Paul Maxwell


Hogy lehet ebből kikeveredni? Hogy lehet kigyógyulni?

A közönyösek megváltása

A közöny nem győzi le a Megváltót. Isten néhány meglepőnek mondható módon száll szembe vele. Az alábbi öt dolgot kínálja a közönyös embernek.

1. Megerősítés

Hogy fogadja Isten a „Nem számít" kijelentést? Bizonyos körülmények esetén valójában őszinte egyetértéssel. A közös vonás Istenben és a közönyös emberben az őszinte ellenszenv a jelentéktelen dolgokkal szemben. Sem Isten, sem a közönyös ember nem mutat semmilyen érdeklődést a lényegtelen dolgok iránt. A közönyös ember által jeleníti meg a szent és áldott nemtörődömséget. Ezt láthatjuk az eszkatológiában. Isten mindent tűzre vet, ami szemét (1 Kor 3,12-15 és 1 Péter 1,7). Hogy néz ki ez valójában? „Eltüntetem lábaik ékességét, a kis bizsukat, a könnyed vallásos badarságaikat. Ez nem fontos. Egyáltalán nem fontos". (Ézs 3,18-26 és 1 Pét 3,3, más szavakkal összefoglalva) Ebben az értelemben Isten az első számú közönyös, aki aktívan, értelmesen és testileg megjeleníti az „Engem nem érdekel" gondolatot.

2. Nyugalom

A közöny a kiégés következménye is lehet. Az észrevétlen és kezeletlen kiábrándultságé. Mit tud Isten nyújtani a kiábrándultaknak? Pihenést. „A szombat lőn az emberért, nem az ember a szombatért" (Márk 2,27). A közöny annak a jele is lehet, hogy elérted a testi, lelki és érzelmi határaidat. Eljön egy pont, amikor bizonyos feladatok, vállalkozások, ötletek, ideológiák, kapcsolatok és intézmények vonatkozásában alkalmazkodni próbál, de ezáltal túlfeszíti saját képességei határait „Ezt nem tudom megcsinálni. Többé már nem is érdekel".  Az apátia a feladás tudatalatti formája is lehet. Mit lehet tenni ilyenkor? Kiszabadulni onnan. Elszökni bárki elől, aki csak egy kis ideig is elrabolja az örömödet. Átcsoportosítani. Isten nem gondolja, hogy a nyugalom egyúttal feladást is jelentene. Ő veled tölti az idejét (3 Móz 26,11-12). Nem pletykál rólad az ellenségeiddel (Zsolt 138,7). Lépj egyet vissza ettől a nyomasztó gondolattól. Értékeld újra, hogyan kezdenéd el ismét, ha lenne lehetőséged újratöltekezni.Ismerd meg korlátaidat. Isten ismeri azokat (Péld 30,1-6).

„A közöny annak a jele is lehet, hogy elérted a testi, lelki és érzelmi határaidat."

A nyugalom kapcsán meg kell említeni azt is, hogy a közöny lehet egy bűn motívum terméke is.Jézus azt mondja: Boldogok, a kiknek szívük tiszta: mert ők az Istent meglátják (Máté 5,8). Az erkölcstelen életvitel a tisztátalan gondolatokban is kifejeződik. A bűnös élvezetek spiráljában megtapasztaljuk a szellemi zűrzavart, ami könnyen elvezethet az apátiához, ami kiforratlan tunyaság. Ezért nem lehet csodálkozni, hogy a Zsoltárok könyve 51. fejezetében, Dávid a híres bűnbánata során először így imádkozik: „Tiszta szívet teremts bennem, oh Isten, és az erős lelket újítsd meg bennem", és következésképpen Add vissza nékem a te szabadításodnak örömét, és engedelmesség lelkével támogass engem. (Zsolt. 51,12,14). Ezt a törődéssel összekapcsolódó örömet Isten a Krisztus vére által megtisztított szív révén teremti meg (Zsid. 10,22). Isten a tiszta örömmel harcol a megbánatlan bűn miatti közöny ellen.

3. Biztonság

Isten szabadságot ad, hogy tévedhess, úgy, hogy mégis „minden rendben van" (Zak. 2,7.-8). Az önazonosság nem a kulturális erkölcsben jelenik meg. Mindent egybevetve: a közöny úgy kerüli a tévedés kockázatával járó erőfeszítést, hogy nem áll ki semmi mellett, nem vállal felelősséget  Nem csoda hogy ez manapság divat.  Aki biztos abban, hogy a korosztálya tagjaitól érkező leereszkedő gúnyos mosoly ellenére valami mellett ki kell állnia, mint pl. értékek felvállalását, templomba járást, az az intézményesített közönyt bírálja. Az Isten szeretetében való bizalom lefegyverzi a vállrándításokat, a gúnyos mosolyokat. Az „ezek fontosak" és én törődöm velük" megjegyzésre az „Ostoba vagy" felkapott válasz érkezik a közönyös embertől. Az Isten országa nem egy durva válasszal, hanem az üdvözülés kinyilatkoztatásával igázza le a vádlók, a félelem és az agresszív önmegvalósítók birodalmát: „Rendben van, nekem számít. (ApCsel 17,29-34).

4. Közösség

A közöny nem olyan dolog, amire mint menekülőútra mindig lehet számítani. Időnként, ha képtelenek vagyunk bizonyos dolgokat megérteni vagy megcsinálni, akkor mások segítenek ezeket elvégezni Isten közreműködése által (Gal 6,2). Időnként a lelki közösségekben Isten által „támada pedig minden lélekben félelem" (ApCsel 2,43). A közönyös ember sóvárogva vár erre. Isten nem veszi természetesnek, hogy a szeretet és a jó cselekedetek ösztönszerűek, a szenteknél sem - ezért bátorít, hogy „ügyeljünk egymásra, a ...felbuzdulás végett" (Zsid 10,24). Olykor szükségünk van arra, hogy higgyenek bennünk. És néha a fásult embernek is el kell fogadni egy kis időre mások segítségét. 

5. Önmaga

Ahogyan Isten viselkedik a közönyös emberrel. „Elvégzi értem az Úr. Uram, a te kegyelmed örökkévaló: ne hagyd el a te kezeidnek alkotásait!" (Zsolt 138,8) Isten nem partner a közönyben. Céltudatos. Állhatatos. Dolgos. Megszentelődik a fásult ember szívében. „A magasságos Istenhez kiáltok, Istenhez, aki jót végez felőlem." (Zsolt 57,3). Hozzá kiáltunk és kérjük, hogy tegye azt, amit már megtett.Tőle soha nem fogod hallani a következőt: „Jaj, felejts már engem. Lehangolt vagyok" Isten erős és folyton törődik a lelkeddel. (Szof 3,17). Még a mély közöny időszakában is a törődés és a szeretet magját hinti beléd (Zsolt 51,12-14, Zsid 10,22). Nekünk garanciánk van arra, hogy a közöny átmeneti dolog, mert Isten örökké gondoskodni fog rólunk. „Világosítsd meg szemeimet, hogy el ne aludjam a halálra. ...háborgatóim ne örüljenek, hogy tántorgok. Mert én a te kegyelmedben bíztam, ...hadd énekeljek az Úrnak" (Zsolt 13,4-6).

A közöny a dölyfös lázadás és szenvedés egyedi keveréke. Isten felkínálja magát a közönyöseknek is. Azt mondja nekik: „Nyugalom", Minden rendben van", „Bízz a testvéreidben." „Veled vagyok". Nem retteg a közöny makacsságától, és nem hozza zavarba annak bonyolultsága sem. Ő gondoskodik rólad és ezt adja a szádba fohászként: „Add vissza nékem a te szabadításodnak örömét, és engedelmesség lelkével támogass engem" (Zsolt 51,14) 

„Garanciánk van. A közöny átmeneti dolog. Isten örökké gondoskodni fog rólunk."

Fordította: Gönczöl Csaba