Várpalota-Pétfürdői Református Egyházközség Honlapja

Johnny Cash teológiája - 2.

2014-10-16 20:31:05 / Lukátsné Orovicz Piroska

Hogy milyen sokat számít egy művészileg megkomponált, szakavatott videoklip, azt ma már nagyon jól tudjuk. Szerethetővé, sőt néha érthetőbbé tesz számunka egy-egy éneket. Sokszor még az is ezen múlik, hogy kedvelünk, vagy elvetünk egy dalt.

De az ötvenes-hatvanas években, amikor még nem tudtak a szem ingereivel eladhatóvá vagy eladhatóbbá tenni dalokat, sok lehetőség nem volt. Talán az, amiről már az előző cikkben szó volt: a tempóval, a hangszereléssel líraivá vagy pörgőssé tenni.

Ahogy a mostani szám felvételeit igyekeztem végighallgatni - nem sokat találtam - akkor éreztem meg ennek igazságát.

Mert ha nem a szövegre figyelek, (vagy esetleg nem beszélem jól az adott nyelvet) - és valljuk meg őszintén, egy zenemű hallgatásakor először a zeneiség fog meg bennünket, - néha egészen más értelmezéshez jutunk, mint amit a dal közölni akar.
Ha tehetjük, először hallgassuk meg az első, szinte eredeti számot.Könnyed, tánczenei stílusban íródott. Ha éppen házimunkát végzünk a hallgatása közben, az ember hajlik arra, hogy táncmozdulatokkal, a dal ritmusára tegye a dolgát. (Én is gyorsabban írok most)

https://www.youtube.com/watch?v=T2LuKtckDtQ

Johnny Cash teológiája 2.: Bűnös és szent

Luther Márton ismert tézise a „Simul iustus et peccator". Az ember megigazult (szent) és bűnös - vagyis egyszerre, ugyanakkor megigazultak és bűnösök, kegyelemből megváltottak vagyunk.

Ez a tétel számunkra nagyon fontos a hitünk szempontjából is, és hogy mennyire nemcsak dogmatikai tétel, azt előadónk életében - ennek a kevéssé ismert dalnak a segítségével - is felfedezhetjük.

Johnny Cash 2000-ben kiadott egy 3 lemezből álló albumot. Ő maga válogatta, és azok a dalok kerültek bele, amiket pályája szempontjából meghatározónak, fontosnak tartott.

A címe Szerelem Isten Gyilkosság volt. (A negyedik Élet később került hozzá).
Kevés művész van, aki ilyen nyíltan tudott visszanézni karrierje sötét és világos időszakaira.

A Szerelem albumba olyan dalokat választott, mint az „I Walk the Line", és a „Ring of Fire". De most lássuk az Isten és a Gyilkosság albumot.

Az első perctől kezdve énekelt gospeleket. Legelső számát, a „Belshazzar"-t 1957-ben rögzítették a Sun Recordsnál. Sam Phillips ezt az egy gospelt engedélyezte. Egyszer Cash ott is hagyta a Sun-t, és a Columbiához szerződött, ahol több szabadságot kapott arra, hogy gospeleket és albumokat készítsen. Hamarosan élt is ezzel a lehetőséggel, és 1959-ben kiadta Hymns albumát. Egész karrierjére jellemző, hogy albumjaiban sok gospel szerepelt, és sok gospel albumot adott ki. Ezek között is jelentős a Gospel Road (1973), a „Gospel Road" című filmhez készült zene. Ez a musical Jézus életét beszéli el. Izráelben vették fel. Cash volt a producere, és ő meséli el a Megváltó életét.

Mindent egybevetve, Cash munkásságának nagy részét sok-sok gospel és egy mozifilm teszi ki. Ezek vallásos, istenes énekek. A Love God Murder kollekció Isten albuma tartalmazza ezeket.

És a Murder album tartalmazza azokat a dalokat, amikben Cash gyilkosságról énekelt.

Ez a sötét árnyalat már az első gospeljeiben megtalálható. A második nagy sikere 1955.-ben (az első a „Hey Porter" volt) a „Folsom Prison Blues"(Folsom Börtön blues) volt. A dal második versszakában vérfagyasztó, szociopata szöveg található:

Mikor kisgyerek voltam, a mama azt mondta:
Fiam, mindig légy jó fiú, ne játssz a fegyverrel
De lelőttem egy férfit Reno-ban, csak hogy lássam őt meghalni,
Lelőttem egy férfit Reno-ban, csak hogy lássam őt meghalni.

Amikor 1955-ben felvették a lemezt, Cash és Phillips szinte biztosak voltak abban, hogy a rádióadók az utolsó sora miatt nem fogják játszani. De lement, és Cash egyik legnagyobb sikere lett.

A Murder album dalai ilyenek. És olyanok, mint a „Delia's Gone" ballada. Eredetileg 1962-ben rögzítették, de később visszatért rá, és 1994-ben az American Recordings-nál Rick Rubinnal újra felvette. A dal annak a férfinak a történetét beszéli el, aki megöli barátnőjét, és a börtönben annak szelleme kísért.

Delia, ó Delia, életem
Ha nem lőttem volna le szegényt,
Delia lett volna a feleségem
Delia elment, még egy lövés, és Delia nincs többé

Felmentem Memphisbe
Ott találkoztam Deliával, nappalijában rátaláltam
Odakötöztem a székhez
Delia elment, még egy lövés, és Delia nincs többé

Alávaló, csapodár és könnyelmű volt,
Hideg, hitvány és aljas,
A Gonosz rávett, hogy fogjam a pisztolyomat, és
Delia elment, még egy lövés, és Delia nincs többé

Először az oldalán találtam el
Nem tudtam nézni, ahogy szenved
De a második lövés már halálos volt
Delia elment, még egy lövés, és Delia nincs többé

De jaj, smasszer,
Nem tudok aludni,
Mert Delia lépteit hallom az ágyam mellett
Delia elment, még egy lövés, és Delia nincs többé

Ha a nőd egy ördög, elengedheted,
Vagy akár le is lőheted,
Megteheted ahogy én Deliával
Delia elment, még egy lövés, és Delia nincs többé

Johnny Cash - Delia's gone

Ezen a már idős korábban készült felvételen érezhető, – hogy tudja, mit is énekel: Érződik, hogy ami fiatal korában a botránkoztatás miatt jó slágernek bizonyult, az milyen ördögi mélységeket takar.

Sötét, borzasztó dal.

Egyszóval: a God és Murder albumon ilyen és ehhez hasonló dalok vannak. Ezek segítenek megmutatni azt az emberben dúló harcot, ami Cash zenéjében jól látható: az erkölcsi ellentmondást a sötét, szociopata és a gospel dalok között. A bűnös és a szent között.

A szent és a bűnös harcol egymással ugyanabban a művészi látomásban. És a művészben ölt testet.

Ha megnézzük a San Quentin börtönben tartott koncertjét dalait, rögtön világossá válik mindez. (Erről a koncertről lesz még szó).

Eleinte még egyfolytában káromkodik, átkozódik, viccelődik arról, hogy ő is volt már börtönben, és hogy drogozott. Ez a „bőgő szamár" Johnny Cash. Ekkor készült az a kép, ami a világsajtót bejárta: jellegzetes ujjtartással „beintett" egy fotósnak.

Ez Johnny Cash, a bűnös.

De a koncert közepe táján (ha a 2000-ben felvett koncertet nézzük), Cash megváltozik, átcsap gospelbe, és hármat el is énekel:

„There Will Be Peace in the Valley" (Béke lesz a völgyben), „He Turned Water Into Wine" (Borrá változtatta a vizet), és  "The Old Account Was Settled Long Ago" (A számlát már régen kiegyenlítették). Mielőtt elkezdte volna a „Vizet borrá változtatta" dalt énekelni, egy rabot magához hívott, és elmondta, hogyan komponálta ezt a dalt Kána városában Izráelben, mikor a Gospel Road albumára és a filmre készült.

Ez Johnny Cash, a szent.

Johnny Cash zenéjében és életében az egyik legérdekesebb és legkülönlegesebb dolog a világosság és a sötétség keveredése. Sok sötétség (bűn), gyilkos indulat van muzsikájában. És rengeteg hithű, meggyőződéses keresztyén hang. Ő azért különleges, mert a legtöbb művész vagy az egyiket, vagy a másikat énekli.

De ő mindkettőt énekelte. És ami rendkívülivé teszi: vállalta is mindkettőt.

Ugyanazzal a lélegzetvétellel énekelt szociopata gyilkosokról és Jézusról. Kiénekelte a benne lévő sötétséget és a világosságot. Hívő keresztyén volt, aki minden nap olvasta Bibliáját, még legmélyebb drogos időszakában is.

Szent és bűnös.

Ez a Johnny Cash - jelenségnek, életének és zenéjének óriási részét teszi ki. Az ő zenéje és élete, hasonlóan a zsoltárokéhoz, egyaránt szól a bennünk lévő sötétségről, mint a világosságról.

Simul justus et peccator

Mert mi is – egyszerre vagyunk bűnösök és szentek.