Hit, látás, varázslat - kiállítás és hangverseny az Alsóörsi Református Templomban

Adminisztrátor, 2010-08-02 06:00:00

Két rangos eseménynek adott otthont július 24-én, szombaton Alsóörs gyönyörű református műemléktemploma: ezen a napon nyílt meg a köztünk élő nagyszerű fotóművész, Kovács Endre Hit és látás című fotókiállítása, és ezen az estén élvezhettük – mint már oly sokszor – a Magyar Állami Operaház kitűnő szólócsellistája, Kiss – Domonkos Judit koncertjét, aki számos barátja közül ezúttal csupán egynek, zongorakísérőjének társaságában érkezett.

Mint azt az Alsóörs – Lovasi Református Társegyházközség lelkészétől, Rásky Miklóstól megtudtam, a Balaton Fejlesztési Tanács által kiírt pályázat kívánalmainak eleget téve rendeznek időszakos kiállításokat a templomban. Erre eddig egy alkalommal került erre sor, akkor szintén Kovács Endre, a Magyar Fotóművészek Szövetsége tagja, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete választmányának tagja, a Veszprémi Művész Céh céhmestere volt a kiállító művész, aki egyben a gyülekezet presbitere. A jövőben rendszeressé kívánják tenni ezeket az alkalmakat, egy kis közösség gazdag életét bemutatandó.

 

A templom karzatának hófehér falait kisméretű fotográfiák borítják. A képeken a képzőművész szemszögéből köszönnek vissza a templom oromzatának apró részletei, a szemérmesen megbúvó, lehelet finom intimitások: a boltív egymással szembenéző kecses íve, a fény – árny játéka, a protestáns templomokra jellemző visszafogottság, a kristálytiszta, letisztult ábrázolás. Nemcsak a professzionális alkotó szakmai tudása tükröződik ezeken a felvételeken, hanem a Hittel és a Látással való kapcsolata, egész finom lénye is. Ő maga így vall erről: „Ami a munkám lényegét illeti, ha az ember templomba jár, akkor feltétlenül a hittel van kapcsolatban, főleg, ha minden vasárnap délelőtt templomban van. Én a református gyülekezethez tartozom. A református templom falain nincs festmény, le vannak meszelve ezek a falak. Ha az ember templomban van vasárnap délelőtt, akkor a status confessionalis állapotában van. Akkor is néz, nyitva van a szeme, lát is. Amit lát, ezek a falak. Én, aki képzőművész vagyok, az árnyékokat, a különböző síkokat, görbéket látom, ezeket fotografáltam le később, erre vállalkoztam, ebből lett ez az anyag”.

 

A kiállítását megnyitó Géczi János költő – képzőművész hasonló gondolatokat fogalmazott meg intervenciója során Kovács Endre művészetével kapcsolatban. Ráérzett a protestáns vallás puritanizmusára – mondta, aminek prózában van megfelelője, képi megfogalmazásban viszont csak alig. Kovács Endre ezt az egészen minimalista nagylelkűséget tudta párosítani a fényképekre jellemző protestáns szellemiséggel. Képein nincs semmi sallang, semmi díszítettség, abszolút egyszerű szerkezeteket, struktúrákat érzékel, a lényegre tör, ettől válik abszolút monumentálissá. Olyanok ezek a kisméretű, egylényegű képek, mintha hatalmas pannók lennének. Azt sem tudom megmondani – folytatta Géczi János, hogy valójában fényképészet-e ez, avagy sem, hiszen ez annál már több. Nem érdekes benne az anyag, a technika, inkább a tisztánlátás, a lelkesültség jön vissza. Ha grafikát csinálna, vagy verset írna, ugyanezt érzékelnénk. Elmond valamit a Balaton – felvidékről, a pannon – tájról, a templomról magáról. Ennek a világnak pedig nem lehet más a sajátsága, csakis az egyenes beszéd. Ha egy művész vállalja a hitét, a gyökereit, az tiszteletreméltó. Kovács Endrében – akinek munkássága Európa része lett – az a nagyszerű, hogy ezt megteszi. A képek egységet alkotnak, állandó kiállítás falaira, vagy egy könyv lapjaira kívánkoznak. A szép estét a zene varázsa tette teljessé. Kiss – Domonkos Judit csellóművésznő erre az alkalomra a romantika javából válogatta össze műsorát, hogy aztán állandó zongorakísérőjével, Lugossy Annával, a Zeneművészeti Egyetem zongora tanszakának professzorával felsorakoztassa annak minden szépségét. Mielőtt Vitali: Chaconne –jának első akkordjai felcsendültek volna, Dömök Elíz szavalta el átéléssel Kővári Tibor: Mélyből jövő kérdés magamhoz, embertársaimhoz című versét. Aztán áradni kezdett a zene, magával ragadva előadót és hallgatóságot, feltartóztathatatlanul, feledtetve minden mást, mint ami a zene hatalma. Weber: Adagio és Rondo - ja, Mendelssohn: Dal szöveg nélkül című kompozíciója, a virtuóz Pezzo Capriccioso, Csajkovszkij remeke, ugyanolyan sikert aratott, mint Schumann három tételes műve, a Fantasi Stücke, valamint a spanyol Cassado „üdvözlete”, a Requiebros. A művésznő elmondta, hogy utóbbi mű szerzőjét egy csellóverseny zsűritagjaként személyesen is volt szerencséje megismerni. A templomot zsúfolásig megtöltő hallgatóság nem akarta elengedni Kiss – Domonkos Juditot és partnerét, tomboló tapsviharral követelt ki még két ráadást: Camille Saint – Saens: Az állatok farsangjának méltán népszerű, szép, lírai tételét, a Hattyú halálát, valamint de Falla nem kevésbé híres művét: a Bűvös szerelem tűztáncát.

 

Horváth Piroska

Kapcsolódó link:http://www.refdunantul.hu/lap/veszpremiem/hir/lista/a-veszpremi-reformatus-egyhazmegye-hircsokra/



Share/Bookmark

Vélemények, hozzászólások

A hírhez még nem érkezett hozzászólás. Hozzászólok.

2024. March 29., Friday,
Auguszta napja van.

Látogatóink száma a mai napon: 13635
Összesen 2009. június 2. óta : 39878205