Három püspök egy asztalnál - az ökumené jegyében
Adminisztrátor, 2012-02-21 04:00:00A Győrben működő Klastrom Klub a helyi keresztény felekezetek közös elképzeléseként született közel egy éve. Az a törekvés hozta létre, hogy legyen Győrben egy ökumenikus alapon szerveződő közösségteremtő és értékközvetítő hely, mely kulturált találkozási lehetőséget biztosít fiataloknak, és kevésbé fiatalok számára is. Legutóbbi rendezvényükön a három nagy keresztény egyház helyi vezetőjét látták vendégül.
A Klastrom Szálló éttermét zsúfolásig megtöltötték az érdeklődők, akik dr. Pápai Lajos katolikus, Steinbach József református, és Szemerei János evangélikus püspök beszélgetésére érkeztek. Az este házigazdája és moderátora Gégény István volt. Bevezető mondataiban hangsúlyozta, hogy nem hitvitát tervezett a püspök atyák bevonásával, hanem baráti beszélgetést, melynek egymás jobb megismerése a célja.
A beszélgetés első része az ismerkedés jegyében telt: a három főpásztor röviden ismertette a püspöki székig vezető életútjának fontosabb állomásait, majd ki-ki a saját egyház-igazgatási területét mutatta be. Az aktuális problémák taglalásakor Pápai Lajos a paphiányt említette, míg Steinbach József arról a gondjáról beszélt, hogy nem tud minden végzett lelkipásztorának gyülekezeti munkát biztosítani. A nehézségek mellett szó esett azokról a területekről is, melyekre a püspök atyák nagy hangsúlyt helyeznek. A katolikus megyéspüspök az oktatást emelte ki – nem csupán a hitoktatást értve alatta, de a felnőtt korosztály teológiai képzésének fontosságát is hangsúlyozva. A református egyházkerületben a fiatalok megszólítása mellett többek között az indirekt missziós lehetőségek megteremtését szorgalmazzák. Ez utóbbin olyan közösségi alkalmakat értenek, melyben liturgikus elem nincs ugyan, de mégis alkalmat nyújtanak a gyülekezeti közösségbe való beemelésre. Példaként baba-mama találkozókat, filmklubokat, olvasóköröket említett a püspök úr. Szemerei János arról szólt, hogy az evangélikus egyház mindig is nagy jelentőséget tulajdonított a tanítói szolgálatnak, ezért ő is kiemelt fontosságúnak gondolja az iskolaügyet. Ezenkívül beszélt arról a törekvéséről, hogy püspökként a gyülekezetek önálló és egyre szerteágazóbb tevékenységét segítse.
A kérdéskört lezárva a moderátor az ökumené kérdése felé terelte a beszélgetés menetét. Mindhárom főpásztor szavaiból kiderült, hogy a más felekezetből való pap-barátok milyen nagy jelentőséggel bírnak egymás jobb megértése szempontjából.
Steinbach József a Marcaliban eltöltött katonaidejét említette, mint meghatározó iskoláját az ökumenénak. A zord körülmények között a különböző felekezetű teológusjelöltek rendszeresen együtt imádkoztak egymás liturgiája szerint felváltva. Meggyőződése szerint aki hitében erős, az mer nyitni azok felé, akik mást gondolnak – saját életében a nyitás mindig csak erősítette a hitét.
Szemerei János kaposvári példát említett, ahol rendszeresek az ökumenikus találkozók: lelkészek között is és gyülekezetek között is. Jó tapasztalataként szólt arról, hogy a különböző felekezeti iskolákból más egyház teológusai is indítást kaptak számtalan esetben. Az ökumenikus párbeszéd csúcsszintjének tartja többek között az augsburgi nyilatkozat megszületését a katolikus és az evangélikus egyház között. A mindennapi gyakorlat szintjén még tanulni kell az ökumenét, a kölcsönös bizalom és tisztelet alapján.
Pápai Lajos II. János Pál pápát idézte: „A katolikus egyház elkötelezettsége az ökumenikus mozgalomban visszafordíthatatlan. Ugyanakkor megjegyzi, hogy «Az egység olyan szemlélete, mely tekintetbe veszi a kinyilatkoztatott igazság minden igényét, nem fékezi az ökumenikus mozgalmat. Épp ellenkezőleg, a látszatmegoldások kerülését jelenti, melyekből nem következik semmi maradandó.» („Ut unum sint”, 79.p)
– Az ökumenikus közeledés egymás megismerésével kezdődik – folytatta gondolatmenetét megyéspüspökünk. – Majd ezt követi, hogy hitbeli meggyőződésünket, tanításunkat minden félelem és gátlás nélkül megvalljuk egymás előtt. Így pl. a II. Vatikáni Zsinat tanításának ismerete esetén nem keltett volna akkora meglepetést a „Dominus Jesus” nyilatkozat 2000-ben.
Végül Jean Guitton akadémikust idézte a kérdés kapcsán: „A 21. század ökumenizmusa szükségszerűen feszített lesz, mert két dolgot kell összeegyeztetni: az igazságot és a szeretetet. Ez csak egy módon lehet: az igazság kölcsönös szeretete által.” Ehhez mindnyájunknak nap, mint nap meg kell térni, hogy közelebb kerüljünk az Igazsághoz, Jézus Krisztushoz – hangsúlyozta a győri főpásztor.
A beszélgetés után azzal a kéréssel fordultunk a három egyházi vezetőhöz, hogy említsenek olyan gondolkodót, könyvet, személyt a másik felekezetből (felekezetekből), akit-amit nagyra tartanak.
Dr. Pápai Lajos: Káplán koromtól kezdve érdeklődéssel olvastam a „Theológiai Szemle” cikkeit, a „Református Egyház” és a „Lelkipásztor” című református és evangélikus folyóiratokat, valamint az akkor elérhető könyveket és jegyzeteket. Így a „Magyarországi Evangélikus Egyház Sajtóosztálya” által kiadott biblikus kommentárokat, vagy a református teológiai jegyzeteket, mint dr. Kocsis Elemér: „Dogmatika”; Ethelbert Stauffer: „Az Újszövetség Theológiája”, stb.
Strasbourgban személyes kapcsolatban voltam Vajta Vilmos evangélikus professzorral, szeretettel őrzöm Oscar Cullmann dedikálásával «Le salut dans l’histoire» című könyvét, aki üdvtörténeti gondolkodásával hatással volt a II. Vatikáni Zsinat atyáira is.
Nagyra értékelem Karl Barth teológiai munkásságát, aki Hans Urs von Balthasárra is hatással volt, s akiről ő írt egy szép, teológiáját ismertető könyvet: «Karl Barth, Darstellung und Deutung seiner Theologie» (1951, 1976), s amelyet csak 2008-ban fordítottak franciára e címmel: «Karl Barth, Présentation et interprétation de sa théologie».
Az elérhető egységgel kapcsolatban írta II. János Pál pápa: «Ha fölmerülne bennünk a kérdés, hogy lehetséges-e mindez, a válasz mindig igen. Ugyanezt a választ hallotta Mária Názáretben, mert Istennél semmi sem lehetetlen.» („Ut unum sint”, 102. p.)
Steinbach József: „Nagy élmény volt a katolikus és az evangélikus püspök testvérekkel találkozni, és beszélgetni Krisztus ügyéről. Köszönet a győri Klastrom Klubnak, hogy megszervezték és meghívtak bennünket. E találkozó kapcsán a „Hitvallás” című újság kérte, hogy nevezzek meg a másik felekezetből egy gondolkodót, akit nagyra tartok. Azonnal a katolikus Teilhard de Chardin, és az evangélikus Dietrich Bonhoeffer jutott eszembe. A kért terjedelem miatt csak az egyiket tudom most indokolni. Kezembe került egy előadás a boldogságról, amelyet a neves teológus, filozófus és természettudós, Teilhard de Chardin tartott Pekingben. A keresztyén teológus és tudós egy egészen más vallási és kulturális környezetben tartotta ezt az előadást.
Az előadást egy képpel kezdi, amely az emberi életet egy hegymászáshoz hasonlítja. Mindannyian elindulunk a csúcs felé, de közben elfáradunk és megelégszünk különböző szintű boldogságokkal.
Vannak, akik eljutnak az első magassági szinten található turistaházig, és itt a turistaház által nyújtotta védelem és biztonság elég nekik. Nem is akarnak tovább menni, hiszen a csúcs még nagyon messze van, és veszélyt jelző fellegek gyülekeznek arrafelé. Vannak azonban olyanok is, akik továbbindulnak, miután erőt gyűjtöttek a turistaházban. Látják ugyanis, hogy csúcs alatt található egy fennsík, onnan biztosan élvezetesebb a kilátás. Elindulnak tehát, s megérkeznek a fennsíkra, ahol nem csalódnak: gyönyörű panoráma, szemet és szívet gyönyörködtető látvány tárul eléjük. Ez a gyönyörűség el is feledteti velük a csúcs kínálta lehetőségeket, élvezik a fennsík nyújtotta örömöket. Ez bőven elég nekik, és eszük ágában sincs fáradni, netán kockáztatni a csúcsért. Mindig vannak azonban néhányan, akiket nyugtalanít, amíg el nem érik a csúcsot. Vállalnak minden veszélyt, és mindig újabb és újabb csúcsokat keresnek. Íme, három fajta boldogság: a biztonság boldogsága, az élet élvezetének boldogsága és a kiteljesedés - csúcsra jutás boldogsága. A Szentírás Igéi igazat adnak ennek a képnek. Boldoggá lenni azt jelenti, hogy többé lenni. Jézus maga is hangsúlyozta: „több az élet”, mint amit belőle megélünk, mint amit Isten az élet teljességében szánt nekünk (Máté 6,25). Akarjunk tehát többé lenni! Ne elégedjünk meg a turistaház nyújtotta biztonsággal, vagy éppen a fennsíkon tapasztalható élvezetekkel, hanem nyugtalanítson bennünket az Isten szerinti csúcs…”
Szemerei János: A komolyabb hitbeli érdeklődésem kezdetétől kísérnek a testvéregyházi jó tapasztalatok. Székesfehérvári középiskolásként a kollégiumunkkal szemben lévő református templomba, és az ott működő ifjúsági körbe jártam, annak állandó tagja lehettem. Természetesen eljutottam katolikus beatmisékre, a barátaim elvittek bázisközösségekbe is. Érettségi után egy évig civil munkahelyen dolgoztam. Ott is rátaláltam a hitüket komolyan gyakorló más felekezetű (ott éppen római katolikus) testvérekre. A velük való beszélgetés sokat segített a hivatásom megtalálásában.
A teológusévek alatt mindkét akkori református teológiára (Budapest és Debrecen) eljuthattam cserediákként, tölthettem néhány napot Pannonhalmán is a bencés testvérek vendégszeretetét élvezve. Többször találkoztunk a testvéregyházak teológusaival a focipályán is.
Lelkészi szolgálatomban mindenütt szoros testvéri kapcsolatokat ápoltam a testvéregyházakban szolgáló lelkész és pap testvérekkel. Tordasi lelkészként a szomszédos Martonvásár plébánosa, Schrőder Gyula a fiam keresztelőjére is eljött. A közbenjárására névre szóló katolikus püspöki engedélyt kaptam arra, hogy a Martonvásáron élő evangélikusoknak rendszeresen evangélikus istentiszteletet tarthassak a katolikus templomban. Kaposváron olyan ökumenikus lelkészi munkaközösségünk volt, ahol havi rendszerességgel beszélgettünk a Szentírásról, közösségeinkről, szolgálatunkról. Különösen is jól értettük egymást dr. Péteri Pál pápai prelátus úrral, aki diákkorában Békéscsabán evangélikus gimnáziumba is járt. Közösségszervezésből sokat tanultam Varga Lászlótól a kaposvári Szent Imre-templom plébánosától, menedzselést Bellai Zoltán református lelkésztől. Balás Béla kaposvári megyéspüspök úrral gyakran és örömmel végeztünk közösen szolgálatot. Rengeteg könyvem van, amit katolikus és református lelkész barátaimtól kaptam, vettem, és olvastam, amiből gazdagodtam és épültem. Hálás vagyok az ökumenikus családért Istenek.
Gégény István, az est házigazdája és a Klastrom Klub egyik szervezője:
„Szülővárosom, a „kálvinista Róma“ szomszédjában található Nyíregyháza, evangélikus gyökerű nagyváros, a görög katolikus élet legfőbb hazai bázisa. Itt szívtam magamba – római katolikusként – az egység iránti vágyat, amely tovább mélyült bennem egyetemi tanulmányaim során. Leendő hittanárként segédkeztem a Budapesti Ökumenikus Beszélgetések elindításában. Lelkészbarátaimmal olyan terv megvalósításán munkálkodtunk, amelyben – létező különbözőségeink, fájó elszakítottságunk ellenére – mindanynyian hittünk, hiszünk ma is.
A győri Klastrom Klub valamennyi törekvését ugyanaz a szándék vezérli, amely a három püspök beszélgetésének tervét is életre hívta. Induljunk el a közös úton, ne várjunk másokra! Az egység szép kalandja mindannyiunk számára értékes találkozásokat, lelki megújulást tartogat.”
Az írás a Hitvallás című folyóirat 2012. évi (XIII. évfolyam) 1. számban jelent meg.
szerző: SZÉKELYNÉ SZÉNÁSSY JUDITforrás: http://www.hitvallas.hu/
Vélemények, hozzászólások
A hírhez 1 hozzászólás érkezett, ezeket ide kattintva olvashatja
2024. December 27., Friday,
János
napja van.
Látogatóink száma a mai napon: 328
Összesen 2009. június 2. óta : 44264357